Skip to main content

5 råd, jeg ville ønske, jeg havde fået, da jeg steg i graderne første gang

Tidligere redaktør på DR Karen Straarup giver dig alle de gode råd, hun selv gerne ville have haft som ny mellemleder.

Aktuelt – 5 råd til nye mellemledere

Det er faktisk mega fedt at være mellemleder i mediebranchen. Det ved Karen Straarup, for hun har selv været redaktør på Danmarks Radio.

Men det er også en udskældt og undervurderet position – man kan ligefrem risikere at blive mobbet med at bære titlen. Med den rette indstilling og bevidsthed kan det dog være et genialt job.

Og noget af det vigtigste er at komme godt fra start.

Det gjorde Karen ikke selv som ny leder.

Det gik fint med ansvaret og arbejdspresset, men hun blev overvældet af sine kollegaers reaktioner og den ændrede gruppedynamik blandt dem, hun plejede at gå til fester og spise frokost i kantinen med.

Nu er Karen blevet klogere.

Så meget klogere, at hun er fast underviser på kurset Bliv en bedre redaktør og herunder – i bagklogskabens krystalklare lys – giver dig de 5 bedste råd, hun ville ønske, hun selv havde fået inden første dag på jobbet som mellemleder.

1. Tag rollen som mellemleder på dig

”Dem, der tror, de kan stige i graderne og stadig være one of the guys – det ender ikke lykkeligt. Du er privilegieblind, hvis du ikke tager alvorligt, at du som redaktør eller mellemleder har mere magt end dine kollegaer. Så du skal sige farvel til dit gamle kollegafællesskab og finde et nyt. Det er hårdt, men nødvendigt. Tag rollen som mellemleder på dig med alt hvad det indebærer af svære afsavn og fede muligheder.”

2. Vær struktureret

”Når du som redaktør leder processer, projekter og møder med kreative mennesker, skal du være tjekket. Hav styr på din mødedagsorden, og sørg for at inddrage dine medarbejdere i fx redaktionsmøderne, så de engagerer sig. Journalister hader møder og synes generelt, de er spild af tid og forstyrrer deres deadlines, så det er faktisk lettere sagt end gjort, det her råd.”

3. Tag ansvar for feedbackkulturen

”Hvis du selv er villig til at sætte røven i klaskehøjde, så er du selv med til at indføre en sund feedbackkultur. Det er vigtigt, for det dæmmer op for brok og sladder og den relationelle støj. Opdrag dig selv og dine medarbejdere til, at kritik er noget, vi giver til hinanden face to face. Det skal ikke vokse i krogene. Du skal som redaktør ikke gå rundt som en bange mis. Træd i karakter. Tillad dig at være visionær og åbenmundet med de værdier, der er vigtige for dig.”

4. Få forventningsafstemt dit mandat

”Som mellemleder skal du afklare med din chef, hvad du har mandat til. Og det skal du kommunikere videre til dine medarbejdere. Det skal være på plads med det samme – og det er sværere end man skulle tro i mediebranchen. Men hvis du ikke får styr på det, risikerer du, at din chef overtrumfer dine beslutninger, og det er både ydmygende og dårligt for arbejdsmoralen i hele afdelingen.”

5. Lær at spotte konflikterne før de vokser

”Når der er fare på færde, kan man gå i krig, flygte eller fryse. Hvis du fornemmer, at nogen prøver at undgå dig eller hele tiden vil diskutere med dig, så kan det være tegn på en konflikt, som din medarbejder ikke kan overskue at tage med dig. Så skal du tage fat i vedkommende. Uden at dømme eller konkludere, men bare vise interesse og invitere til dialog. Tage ansvar for relationen. Det er langt farligere at lade det ulme og vokse sig stort end at tage det i opløbet. Og ofte er der ikke tale om problemer på arbejdet, men ting, der rumsterer i privaten.”

Du skal sige farvel til dit gamle kollegafællesskab og finde et nyt. Det er hårdt, men nødvendigt.

Karen Straarup

Relevant kursus

Om Karen Straarup

Underviser – Karen Straarup

Karen Straarup

Karen har lavet radio i 10 år og podcast siden 2015. Hun har været vært, tilrettelægger, klipper, lyddesigner og redaktør og kender alle nuancer af den kreative proces. I sin tid på P3 Podcast (2018-2022) har hun udviklet og været redaktør på flere prisvindende og anmelderroste produktioner som Den nye stil, Hvem er… og Hjerteflimmer for voksne.