Skip to main content

Få svar på alle dine spørgsmål om nyhedsbreve

Kan det betale sig at udsende nyhedsbreve? Hvor høj skal min åbningsrate være? Hvor stor skal min database være? Hvor ofte skal jeg sende ud? Nyhedsbrevsekspert Kirsten Dinesen svarer på dine spørgsmål.

Få svar på alle dine spørgsmål om nyhedsbreve

Kan det betale sig at udsende nyhedsbreve? Hvor høj skal min åbningsrate være? Hvor stor skal min database være? Hvad nu når nyhedsbrevet bare skal informere? Hvor ofte skal jeg udsende nyhedsbreve?

Det er nogle af de spørgsmål, jeg altid får på kurset Nyhedsbreve – hvad virker lige nu. Det er der en årsag til. For når besparelsesstøvsugeren summer rundt på gangene, er der altid en, der siger: kan det overhovedet betale sig, at vi udsender de der nyhedsbreve?

Det korte svar er JA. I teksten herunder kan du lære, hvordan du argumenterer for at få de budgetter og den arbejdsro med dit nyhedsbrev, som du fortjener.

Kan det betale sig at udsende nyhedsbreve?

Det korte svar er som sagt ja. Den gennemsnitlige Return on Investment ligger og svinger mellem 32 (media, sport, underholdning) til 45 (retail, e-handel). Dvs. at for hver krone investeret, kommer den 32 gange igen. Så selv for et lille kulturhus eller en mindre onlineshop kan det rigtig godt betale sig at investere i nyhedsbreve.

Hvor høj skal åbningsraten være?

Det kommer igen an på industri. De fleste mailsystemer giver et industry average, hvor udsvingene kan være meget store. Ifølge IBM Watson Metrics ligger åbningsraten i Europa og svinger mellem 20-44%. Mit bedste råd er, at du ALTID skal kigge på din åbningsrate og se, om du kan forbedre den. 

Mit bedste råd er, at du ALTID skal kigge på din åbningsrate og se, om du kan forbedre den.

Kirsten Dinesen

Strategiske mål

Men husk altid at overveje hvilke mål, der er vigtige i forhold til det strategiske mål med dit nyhedsbrev. Vil du gerne informere om noget? Vil du gerne have flere besøgende til hjemmesiden? Vil du gerne sælge noget? Vil du blot sikre, at dine brugere er loyale?

Her bruger man begrebet CTR – Click Through Rate. Hvis målet er mere trafik til hjemmesiden og salg – så gælder det om at have en høj CTR. Hvis det gælder om at informere eller sikre loyale brugere, er åbningsraten mere afgørende.

Husk altid at tænke og måle strategisk: udformer du dit nyhedsbrev, så folk kan klikke videre – eller vil du hellere have, at de læser og forstår det, der står i mailen?

Click Through Rate

Ifølge IBM Metrics ligger CTR og svinger mellem 2-6% – alt efter industri eller formål med nyhedsbrevet. Min egen erfaring fra nogle af de nyhedsbreve, vi udsender, er, at CTR kan være væsentligt højere – op til 10-20%, men det er helt afhængigt af det strategiske formål og designet. På kurset lærer du, hvordan du får læserne til at klikke mere.

Hvis du gerne vil sælge noget, f.eks. billetter til en forestilling, tilmeldinger til et kursus eller en vare, er det vigtigt at have en høj CTR og efterfølgende Conversion Rate, dvs. der, hvor folk lander på en side (landingpage) og rent faktisk køber noget eller melder sig til noget.

Der er utroligt mange faktorer, der kan påvirke din Conversion Rate, men du kan forvente, at den ligger mellem 2,3% og op til 5,35%. Når det er sagt, kan der være meget store udsving. Det er klart, at et tilbud om noget gratis, hvis du melder dig til, nok trækker mere end et VIP først til mølle-tilbud på en taske til 6.899 kr.

Nyhedsbreve betaler sig

Så tilbage til om det kan betale sig at udsende nyhedsbreve. Hvis vi forestiller os, at vi har et nyhedsbrev fra et musiksted, der udsendes til 50.000 modtagere:

  • Åbningsrate 35% = 17.500 individer
  • Indtægt salg med en Conversion Rate 2,5% = 437 stk. x billetter á 250 kr = 109.375 kr.
  • Udgift: Arbejdsløn – 5 timer á 1.000 kr.
  • ROI = 21

Jeg har med vilje sat tallene lavt. Det kræver heller ikke den store hovedregning at se, at hvis databasen f.eks. kun var på 20.000 emner, eller åbningsraten var lavere, ville ROI være meget lavere. Eller hvis prisen på billetter var højere, ville man tjene flere penge.

Blot til sammenligning er en standard minimum ROI for en almindelig marketingkampagne ofte 5.

Hvor stor skal min database være?

Det handler altid om at have de rigtige mennesker i en database. Men det siger sig selv, at jo flere du har i databasen, jo større er muligheden for, at flere åbner dine mails og dermed flere konverteringer.

MEN – hvis din database er fyldt med navne, der aldrig åbner dine mails, er der risiko for, at mailsystemer som Gmail og Outlook vil begynde at se dine mails som spam. Derfor er det en rigtig god ide at sørge for at rydde op i din database og kun fokusere på din åbningsrate.

kurset lærer du, hvordan du rydder op i din database – eller genaktiverer inaktive adresser.

Derfor er det en rigtig god ide at sørge for at rydde op i din database.

Kirsten Dinesen

Hvor ofte skal du sende dit nyhedsbrev ud?

Det er jo en fin overvejelse, for du ønsker ikke at forstyrre med irrelevant kommunikation. På den anden side viser statistikkerne, at jo flere nyhedsbreve du sender ud, jo højere bliver åbningsraten. Statistik fra Worldata viser, at åbningsraten stiger med mellem 17-21%, hvis du sender nyhedsbreve ud 5 gange om måneden.

Du kan også sagtens sende flere mails ud om dagen, f.eks. hvis det er sidste chance, eller du kan sende den samme mail ud til dem, der ikke har åbnet den første mail. Det er alt sammen noget, der vil forbedre din åbningsrate. Men det skal gøres med omtanke.

Der er kun en vej frem: prøv at se, hvordan det virker.

Hvordan beregner du loyalitet?

Mange har svært ved at argumentere for værdien af deres nyhedsbrev, hvis målet ikke er direkte salg. Så hvordan måler du værdien af dit nyhedsbrevet, hvis formålet med det er branding eller loyalitet?

Her kan du altid se på åbningsraten (de vil gerne læse det), klik til hjemmeside, osv.

En anden måde er Customer Lifetime Value. Altså hvor lang tid har du kunden, og hvilken værdi indebærer det. Hvis kunder sjældent skifter udbyder (f.eks. bank og forsikring), har de en ekstremt høj CLV – livstidsværdi. Hvis de skifter ofte – en lav (f.eks. mobilabonnement). Derfor må du se på, hvad det koster at skaffe en ny kunde, hvor meget tjener man på kunden f.eks. på et år, og hvor lang tid de plejer at være kunder.

Men jeg sletter altså altid mine marketingmails…..

Alle nyhedsbrevsmodtagerne er ikke ligesom dig selv. Punktum. Derfor er alt det, du lærer på mit kursus underbygget af statistik.

Min erfaring er også, at jo mere du prøver forskellige metoder, tidspunkter, emnelinjer jo mere læring får du om, hvad der virker netop nu over for præcis dine læsere.

Åbningsraten stiger med mellem 17-21%, hvis du sender nyhedsbreve ud 5 gange om måneden.

Kirsten Dinesen

Relevant kursus

Om Kirsten Dinesen

Kirsten Dinesen

Kirsten Dinesen

Kirsten er direktør og ejer af Frontpage PR og Kommunikation og forfatter til bogen Forbrugeren i førersædet fra 2008, samt en lang række artikler om marketing og direct mail. Kirsten er specialiseret i metoder og strategier til at skabe synergi mellem digital kommunikation, PR og direct mail. Hun en erfaren underviser, bla. på AAU, DMJX og leder af marketinguddannelsen IAA Danmark.