Strategisk kommunikation i praksis

Få styr på de basale begreber, teorier og modeller i kommunikationsfaget. Lær i praksis, hvad kommunikationsstrategier og kommunikationsplaner bør indeholde og forskellen på de to styringsværktøjer. Kursets eksamen kan bruges i en diplomuddannelse.

Derfor skal du tage kurset
I en travl arbejdsdag kan det være svært at få tid til i praksis at afprøve de forskellige kommunikationsværktøjer, der findes.

På kurset får du tid til blandt andet at gennemføre en 360 graders analyse af kommunikationskulturen i din egen eller en selvvalgt organisation.

Du lærer også at lave en målgruppe- eller interessentanalyse og udarbejde en kommunikationsplan med en strategisk forankring og klart definerede kommunikationsmål. Det giver dig en god forståelse af samspillet mellem ledelse, organisering og kommunikation.

Alt praksisorienteret, og alle opgaver og teorier bliver diskuteret og sat i relation til de erfaringer, du selv har gjort dig.

Du lærer at:

  • udvikle en skabelon for den gode kommunikationsstrategi.
     
  • udvikle en skabelon for den gode kommunikationsplan.
     
  • planlægge og gennemføre en interessent- eller målgruppe analyse.
     
  • arbejde med persona-modeller.
     
  • forstå brandingens betydning for organisationen.
     
  • arbejde med emnehåndtering i forhold til offentligheden.
     
  • anvende kommunikation til at skabe forandringer af betydning for organisationen.
     
  • bruge storytelling som forandringsredskab.
     
  • udvælge relevante og målbare succeskriterier for kommunikationsarbejdet.

Kurset er for dig
Kurset er udviklet til dig, der ønsker en grundlæggende viden om at udvikle og gennemføre strategisk kommunikation i praksis, og som arbejder i en:

  • lille eller mellemstor kommunikationsafdeling.
     
  • organisation, der er ved at opbygge en kommunikationsafdeling.
     
  • interesse- og medlemsorganisation, som for eksempel et politisk parti, en faglig organisation eller en patientforening.
     
  • offentlig virksomhed, som for eksempel kommune, region, styrelse eller sygehus.
     
  • medie-arbejdsplads.
     
  • privat virksomhed.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg, dialog, konkrete opgaver, gensidig faglig feedback og eksterne faglige oplæg samt mundtlig og skriftlig feedback fra underviser.

Du og de andre deltagere bliver fordelt i forskellige grupper, så I alle lærer hinanden at kende og får mulighed for at diskutere egne erfaringer i forhold til den konkrete faglige opgave.

Mellem de enkelte seminarer skal du løse en konkret faglig opgave i egen eller en selvvalgt organisation. Estimeret tid til opgaveløsning er 6-10 timer.

Gæsteundervisere:

  • Peter Mose, der er kommunikationsrådgiver, holder oplæg omkring påvirkningsprocesser i det offentlige rum.
     
  • Karen Lumholt, kommunikationsrådgiver, holder oplæg og øvelser omkring brug af storytelling.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

På kurset møder du

Karin Sloth

Har mere end 30 års erfaring som leder, konsulent og selvstændig i kommunikationsbranchen. Hun har desuden undervist igennem 15 år på akademi-, diplom- og masterniveau. Er ansvarlig for en række kurser om ledelse og kommunikation på DMJX. 

Profil

Peter Mose

Selvstændig kommunikationsrådgiver og bl.a. fast analytiker i Berlingske Business Magasin og på Mandag Morgen. Tidligere politisk reporter souschef i Geelmuyden.Kiese, pressechef hos Lederne og kommunikationschef for Ingeniørforeningen.

Profil

Karen Lumholt

Journalist, har arbejdet i 10 år med ”Historier der flytter mennesker” og har udviklet metoder, som både er beskrevet på hjemmesiden www.lskommunikation.dk og i bogen ”Historier der flytter mennesker", der udkommer i september 2013. <p><a href="http://www.linkedin.com" target="_blank">linkedin</a></p>
Profil

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram